
Beste gebruiker van PocFlex,

Bij deze een korte Nederlandstalige handleiding, alsmede een overzicht van de wijzigingen
ten opzichte van de originele versie van PocFlex.

PocFlex gebruikt 2 INI bestanden, namelijk "POCFLEX.INI" en "FILTER.INI".
In POCFLEX.INI staan een aantal belangrijke instellingen om het programma te kunnen
laten functioneren, zoals de compoort, het soort dataslicer (modem), en of de data
normaal of genverteerd is (meestal even uitproberen). In de FILTER.INI staan een
aantal zaken die van belang zijn bij het filteren van codes (of tekst). PocFlex heeft
namelijk een monitorscherm waarin alle berichten worden getoond en bepaalde
(interessante?) berichten kun je weg laten schrijven naar het filterscherm.
Deze codes en aanverwante instellingen staan in de FILTER.INI.

In het programma zelf zie je bovenin zo'n soort regel :

X | - POCFLEX - | LOG:MON/FIL | 2PNMSFB | 06:35 | 17:43 (02) | C:09 F:037

Op de plek van de X staat de "spinner". Deze draait rond als er een modem en ontvanger
is aangesloten en PocFlex dus ontvangst heeft.

- POCFLEX - : Op deze positie verschijnt het protocol wat actief is, of het laatst is ontvangen.

LOG:MON/FIL : Geeft in het geel aan of de MONitorlogfile en/of de FILterlogfile op het moment
aktief is. Deze zijn automatisch te activeren vanuit de INI files, of in PocFlex zelf met
de "T" (Filter) en "L" (Monitor).

2 : Geeft het type slicer (modem) aan (2 of 4 level)
P : Geeft de polariteit weer (Grijs=normaal geel=genverteerd)
N : Ontvangst van numerieke berichten (Grijs=uit geel=aan)
M : Ontvangst van miscellaneous (TONE/HEX/BINARY) berichten. (Grijs=uit geel=aan)
S : Weergave van Short Instructions (Grijs=uit geel=aan)
F : Weergave van Cycle/Frame informatie in monitorscherm (Grijs=uit geel=aan)
B : Pieptoon bij filteren van berichten (Grijs=uit geel=aan)

06:35 is de huidige systeemtijd

17:43 (02) geeft aan dat PocFlex inmiddels 2 dagen, 17 uur en 43 minuten draait.

De gegevens in het laatste veld verschijnen alleen als er naar FLEX wordt geluisterd.
De C: geeft het cyclenummer aan en F: het framenummer. FLEX werkt namelijk met een
uurlijkse cyclus van 15 frames (0 t/m 14) en elke cycle bevat 128 frames (0 t/m 127).



Nieuw in de voor P2000 aangepaste versie van PocFlex :
------------------------------------------------------

FLEX :

- Weergave "Short Instructions", deze worden gebruikt voor groepsoproepen en zijn in PocFlex zelf te activeren met "S"
  en in POCFLEX.INI met "SHOWSHORTINST = 1"

- Weergave cycle/framenummers. Activeren met "F" of "SHOWFRAMES = 1"

- Soms verscheen er spontaan een cycle/frame terwijl we naar pocsag luisterden
  Nu gebeurt dit alleen nog indien 'daadwerkelijk' naar FLEX wordt geluisterd

- Timer toegevoegd die FLEX (ABCD) alleen geel maakt indien FLEX daadwerkelijk aktief is

- FLEX 2-level 3200 toegevoegd (mocht het ooit van pas komen), met dank aan Hans en Frank ;-)


POCSAG :

- Functienummers 0 t/m 3 worden nu 1 hoger weergegeven (1 t/m 4)

- Als het functienummer ontbreekt geven we nu een "?" weer. Zo blijft alles netjes onder elkaar staan

- Door de optie CALLMAX (in de POCFLEX.INI) op 1 te zetten worden sommige berichten beter weergegeven.
  Het komt namelijk weleens voor dat PocFlex een alphanumeriek bericht aanziet voor een numeriek
  bericht, en aangezien het formaat van die berichten totaal verschillend zijn resulteerde dat in
  een onleesbare brij. Met deze optie kunnen veel van deze fouten voorkomen.
  Deze wijziging geldt in principe alleen voor Callmax 1200 en 2400. Aangezien KPN op 154.9875 MHz
  met 512 werkt, heeft de optie voor dat netwerk geen gevolgen.

- Met de M (van miscellaneous) kan nu ook de ontvangst van pocsag Tone-Only berichten aan/uit worden gezet


GOLAY:

- Uitgeschakeld. Protocol kennen we niet in Nederland en scheelt ongeveer 10kB in bestandsgrootte.
  Indien nodig makkelijk weer te activeren


ALGEMEEN:

- Logfiles worden nu per dag weggeschreven in het formaat YYMMDD.LOG

- Monitor logfile nu ook te activeren met "T" of "MONITOR_LOG = 1" in de POCFLEX.INI

- Pieptoon bij filteren nu ook in PocFlex zelf aan/uit te schakelen, namelijk met de "B"

- Cycle/framnummers werden hexadecimaal weergegeven. Tegenwoordig decimaal

- Soms "dacht" PocFlex Cycle 15 te zien. Aangezien deze niet bestaat geven we nu "C:?? F:???" weer

- In de statusbalk staan nu de systeemtijd en de runtime (tijd dat PocFlex draait)

- Vervelende knipperende cursor linksboven verwijderd

- De beschrijvingen van de capcodes in FILTER.INI konden zowel grote als kleine letters bevatten.
  Bij het filteren werd alles echter in hoofdletters getoond. Gefixed

- Weergave in kolommen (alles netjes onder elkaar) mogelijk door TEXT_COLS = 1 in POCFLEX.INI

- Kleurtjes toegevoegd in de statusregel


BUG FIXES:

v 0.021 Vergroten/verkleinen filterscherm
        Weergave onjuiste framenummer/groepscode bij groepsoproepen
        Null pointer assignment bij afsluiten indien MONITOR_LOG = 1 in POCFLEX.INI

v 0.022 Weergave in kolommen (TEXT_COLS) geoptimaliseerd


Mijn dank gaat uit naar Rutger, die de eerste stenen heeft gelegd van deze aangepaste versie.
Verder hebben Andreas, CoenLDN en Viktor meegeholpen of meegedacht :)

Laten we uiteraard de oorspronkelijke programmeur niet vergeten, wiens naam nergens terug
te vinden is, maar altijd nog verantwoordelijk is voor zo'n 95% van PocFlex ;-)


Peter Hunt (PocFlex@peterhunt.zoetermeernet.nl)
